Az elmúlt évtizedek kiemelkedő francia vígjátékai

Az elmúlt évtizedek kiemelkedő francia vígjátékai

10341

A legjobb francia vígjátékok

Egy kis humor francia módra! Cikkemben nem a teljességre törekszem, hiszen a téma oly nagy, hogy csupán az igazán kiemelkedő, és emlékezetes filmalkotásokkal foglalkozom. Az egyik legnépszerűbb filmes műfaj a vígjáték, ezúttal a franciákra jellemző humort összegzem az elmúlt kb. 50 évből. Rögtön észrevehető az a fajta kellemes üdítő vígjátéki stílus, amivel szinte csak Ők rendelkeznek. Magával ragad minket a történetvezetésük, különc, de mégis szerethető karakterekkel, szenvedélyes szerelmi viszonyokkal, amiket bemutatnak nekünk sok-sok éve. Más nemzetekre nem jellemző ez a fajta humor, mert ha jobban belegondolunk, különbözik az angol humortól, pl: (Bean filmek, Igazából szerelem, Brian élete, Hal neve: Wanda, Vaskabátok, stb…), ők is más típusú poént képviselnek, szeretnek.

Horgász a pácban 1958

Louis de Funés felejthetetlen alakítást nyújt a Horgász a pácban című filmben.

Más jellegzetességgel bírnak, az olaszok, náluk a humor más formában jelenik meg, pl: ( Roberto Benigni filmek pl: Az élet szép, Bud Spencer-Terence Hill filmek, stb…), akik inkább a testi kontaktra épülő, szinte a burleszk határait súroló előadásmódot képviselik. Az amerikai vigjátékoktól ,kiknek megtestesítői a következők, kiragadva pár emlékezetes filmalkotást a múltból: Chevy Chase-féle vakáció filmek, Woody Allen filmek, ( Annie Hall, Hannah és nővérei), Leslie Nielsenre jellemző Csupasz pisztoly trilógia, Jim Carrey arcjátékára alapuló alkotások (Ace Ventura, Amaszk, Hanta boy), vagy a Dan Aykroyd- Steve Martin-John Candy-féle 80-as évekbeli alkotások, stb…

Az első említésre méltó francia komikust, színészt LOUISE DE FUNÉS emelném ki, aki a legnagyobb szerepeit, kasszasikereit 1960-70-es években érte el. Azt a fajta arcjátékot, mimikát csak Ő tudta úgy a filmvászonra varázsolni, ami már önmagában egy poén része volt. Jellemző volt rá, hogy oly módon varázsolta a filmet emlékezetessé, tette viccessé, hogy az egyszerű történetet szinte feledni tudtuk parádés alakításait látván.

A Saint Tropez-i csendőr (1964)

A francia komédia új csillagának nevezték az első nagy filmje után: A Saint Tropez-i csendőr (1964) Lütyő (Ludovic) törzsőrmester új szemlélete, kellemes színt hozott az akkori vígjátékokban, érdekesen vicces, és pörgős stílusával rögtön belopta magát a nézők kedvencei közé. Ha a film tartalmát nézzük, akkor csendőrünk már az első napján beleveti magát nagy szigorral, és határozottsággal munkájába, hogy Saint Tropez-t kirángassa a bűn mocskából. Nudista strandolók, illetve drága festmények után nyomoz, a maga szórakoztató kifejezésmódján. Felettesével (Michael Galabru-val) ragyogó burleszk pillanatokat hoztak össze, amit a további csendőrfilmekben is láthatunk.

Jól érzett rá erre a karakterre, ami további szép eredményeket hozott karrierjében, hiszen a többi sikeres filmjeiben is folytatta ezt a fajta vígjátéki arculatot. Összesen 6 csendőr film készült, de természetesen nem csupán ezekben a filmekben alakított maradandót. Összesen 162! filmben játszott de a sikeresebb filmjei talán a következők: Egy kis kiruccanás (1966); Az ügyefogyott (1965);Jákob rabbi kalandjai (1973); A nagy vakáció (1967); A csendőr nősül (1968); Szárnyát vagy combját (1976)

A következő kiemelkedő francia komikus PIERRE RICHARD, aki a 70-es években, -pontosabban 1972-ben -robbant be a köztudatba: A Magas szőke férfi felemás cipőben (1972) c. filmmel, amivel egészen a 80-as évek végéig tudta tartani ezt a fajta színvonalat, érdeklődést.

A sikere talán abban nyilvánult meg, hogy az esetlenségét, szórakozottságát, de szeretetre méltó karakterét senki más nem tudta olyan viccesen előadni, mint Ő. Aki olyan szituációkba tud belekeveredni, ami a realitás határát erősen súrolja, és ez a fajta helyzetkomikum volt az Ő szerepeinek mozgatórugója. Ha szerelmes típust játszik, akkor persze félénk de hódítani akar, aki állandóan csetlik-botlik. Főszerepein sokszor elérzékenyülünk, miközben persze megszeretett minket játékával, és könnyesre tudjuk nevetni magunkat alakításain, melyekben sokszor határozatlan aki a fellegebe néz, közben pedig orra esik. Érdekes, hogy saját magát is így jellemezte. Neki nem felvett neve van a szakmában, hanem a művészneve a keresztneve.

TOP15: A legjobb kémfilmek

A Magas szőke férfi felemás cipőben című film

A Magas szőke c. filmsikere után rögtön kapkodtak utána a jobbnál jobb, híres rendezők is (Francis Veber, Claude Zidi), akik még nagyobb sztárrá avanzsálták P. Richardot. Persze a folytatás sem maradhatott el a Magas szőke férfi visszatér (1974) cimmel, amely kissé mérsékeltebb sikert ért el mint az első rész. Francis Veber rendezőnek köszönheti azt a fajta összhangot, amit GERARD DEPARDIEU-vel valósítottak meg. Ők ketten pontosan úgy működtek együtt filmjeikben, mint a Bud Spencer-Terence Hill duó -féle felállás. Klasszikus, jó összhangban működő, igazán vicces pillanatokban bővelkedő filmeket kaptunk, amiben Pierre esetlen szánalmas játéka, és a problémamegoldó, erős, és határozott Gerard valósítottak meg. Összesen háromszor játszottak együtt, mindhárom alkotás a műfaj kiugró sikerfilmje lett. Balfácán (1981); Balekok (1983); Négybalkezes (1986). A 70-es évek végén a 4.rendezésével újabb sikert könyvelhetett el, hiszen a Félénk vagyok de hódítani akarok (1978) c. filmje bővelkedik az olyan jelenetekben amit sokan nem felejtenek el, számos imádni való, vicces pillanatot tartogat az alkotás.

Az elmúlt évtizedek kiemelkedő francia vígjátékai

Pierre Richard és Gérard Depardieu

Példaképe Chaplin, 2006-ban megkapta a francia Oscart, a Cézár-díjat, amit életművéért vehetett át. Nekünk oly kedves, nemrég elhunyt , kiváló művészünk Tahi-Tóth László szinkronhangjával remekül át tudta adni Pierre Richard bohókás, és kedves személyiségét, jellemét. Ez által vált teljessé az Ő karaktere számunkra. További emlékezetes alkotásai, amiről érdemes megemlékezni: A játékszer (1976); Magas szőke+kétszőke(1994) valamint Az első igazi drámája, A szögevő (1988); A 80-as évek igazi filmcsemegével indul a vígjátékok közt, mert a mozikba került az: Éretlenek (1980), egy olyan film, ami ötvözi miért szerettünk, és miért utáltunk suliba járni. Összefoglaló tananyagot kapunk a puskázási technikákról, a különböző tanulókat alapból gyűlölő tanárokról, és a különböző stiklikről, amikre csak a diákok képesek oly módon bemutatni, hogy a mai napig egy kellemes színfoltja a francia filmvígjátékok területén.

A különböző egyéniségek sora jelenik meg a filmben: a gazdag gyerek aki autóval jár, a lehúzó, a kismotorral átejtő osztálytárs, a pöfékelők a wc-ben, a kissé túlkoros öregdiák, az erkölcsrendész igazgatónő, és még sorolhatnám… Ebben a filmben figyeltek fel egy tehetséges ifjúra a szakmabeliek, aki DANIEL AUTEUIL néven volt olvasható a stáblistán. Akkor még csak parányi szerep jutott neki, de az elkövetkező évtizedekben mind drámai, akció, és vígjáték szerepekben is kipróbálta magát, sikeresen. Sok pénznél jobb a több (1982); Paradicsom (1986)-Bafta díj; Dermedt szív (1993); Lány a hídon (1997) Cézár díj; Addig jár a korsó a kútra (2001); Rejtély (2005) Elképesztő az a sokoldalúság, amivel képes a szerepeit előadni, megvalósítani. Mára az egyik legismertebb francia színészek között szerepel a neve, megérdemelten.

Az elmúlt évtizedek kiemelkedő francia vígjátékai

Daniel Auteuil

Összeállította: Kovács Ferenc # dájhárd

30 híres kulisszafotó a filmvilágból, amit még sosem láttál


Article Tags: · · · · · · · ·

Comments are closed.

Filmezzünk!

Filmezzünk!

Nox App Player Download