FILMEZZUNK.HU
Top 10 dráma az 1980-as évekből

Top 10 dráma az 1980-as évekből

3018

Top 10 dráma az 1980-as évekből

A filmdráma az egyik legtágabb műfaj, ugyanis rengeteg másik műfajjal kapcsolódhat, valamint több alműfaja is lehet, például melodráma, életrajzi dráma, történelmi dráma. Jellegzetesen társadalmi problémára hívja fel a figyelmet, bizonyos jelenségekkel kapcsolatban kritikát, kevésbé ismert álláspontot fogalmaz meg, mindezt a realitással párosítva. Ezen lista egy listasorozat része, amely a filmtörténet legmeghatározóbb drámáit sorolja fel 2020-tól visszamenőleg.

10: Brazil

Egy jövőbeli disztópikus, bürokratikus államban Sam Lowry – miközben tudat alatt ebből próbál menekülni – egy üldözött nő hős megmentőjének álmodja magát. Ébredése után belefolyik egy esetbe, ami alapján rájön: akit terrorizmussal vádolnak, az nem kárt akar okozni, hanem segíteni akar. Az ügy körül szaglászva rátalál az álmában általa megmentett lányra, úgyhogy titokban folytatni kényszerül a nyomozást. A Brazil egy szatirikus elemekben nem szűkölködő, disztópikus dráma, amely a bürokrácia negatívumainak szemléltetése közben az élet értelmére keresi a választ.

Brazil (1985)

9: Volt egyszer egy Amerika

„Nudli” egy fenyegetés hatására visszatér – New York városába – arra a helyszínre, ahol bűnözővé vált és próbál fényt deríteni rosszakarója kilétére. A várost és bűntársait a főszereplő visszaemlékezésein keresztül ismerjük meg, amely során elénk tárul a nagyvárosi világ valós képe, amelyet a farkastörvények uralnak.

Volt egyszer egy Amerika (1984, Once Upon a Time in America)

8: A sebhelyesarcú

A 80-as évek során rengetegen emigrálnak Kubából az államokba, közülük egy Tony Montana, akinek bejön az amerikai álom. Tony a floridai menekülttáborból – egy ember megöléséért kapott zöld kártyájával  – szabadulva egyből drog-pénz cserét vállal el, a helyben kialakuló szorult helyzet megoldása karrierje erős alapját képezi. Ezt követően „főhősünk” embereket taposva halad fel a ranglétrán, melynek tetejére érve Miami komplett drogkereskedelmét tudhatja keze alatt, azonban az eddig őt felfelé kísérő pszichopátia hatalmi pozícióban felesleges és átgondolatlan agresszivitásként aposztrofálódik. A sebhelyesarcú ezen történetet kiválóan szemléltetve nemcsak az egyik legjobb gengszterfilm, hanem egy kőkemény amerikai álom kritika, amelyet Tony Montana személyi drámája koronáz.

A sebhelyesarcú

7: Dühöngő bika

Jake LaMotta nem él kettős életet, olyannyira, hogy viselkedése teljesen önazonos, bárhová megy, bármit csinál cselekvésének módja megegyező, egy idő után teljesen kiismerhető. LaMotta a jó és a rossz értelemben indulatos és agresszív, ezen tulajdonságok fizikumával párosulva a ringben – boxolóként – profi karriert eredményeznek neki, de a családi életét megnehezítik. Képes a ringben egyedül döntést hozni, és otthon is kizárólag ő akarja ezt gyakorolni, körülötte forog a világ, ami hosszútávon kibírhatatlan. Vajon a másoknak okozott szenvedése visszasül-e LaMottára?

Dühöngő bika (Raging Bull, 1980)

Oldalak: 1 2 3


Article Tags: · · · · · · · · ·