A legjobb francia vígjátékok
Egy kis humor francia módra! Cikkemben nem a teljességre törekszem, hiszen a téma oly nagy, hogy csupán az igazán kiemelkedő, és emlékezetes filmalkotásokkal foglalkozom. Az egyik legnépszerűbb filmes műfaj a vígjáték, ezúttal a franciákra jellemző humort összegzem az elmúlt kb. 50 évből. Rögtön észrevehető az a fajta kellemes üdítő vígjátéki stílus, amivel szinte csak Ők rendelkeznek. Magával ragad minket a történetvezetésük, különc, de mégis szerethető karakterekkel, szenvedélyes szerelmi viszonyokkal, amiket bemutatnak nekünk sok-sok éve. Más nemzetekre nem jellemző ez a fajta humor, mert ha jobban belegondolunk, különbözik az angol humortól, pl: (Bean filmek, Igazából szerelem, Brian élete, Hal neve: Wanda, Vaskabátok, stb…), ők is más típusú poént képviselnek, szeretnek.
Más jellegzetességgel bírnak, az olaszok, náluk a humor más formában jelenik meg, pl: ( Roberto Benigni filmek pl: Az élet szép, Bud Spencer-Terence Hill filmek, stb…), akik inkább a testi kontaktra épülő, szinte a burleszk határait súroló előadásmódot képviselik. Az amerikai vigjátékoktól ,kiknek megtestesítői a következők, kiragadva pár emlékezetes filmalkotást a múltból: Chevy Chase-féle vakáció filmek, Woody Allen filmek, ( Annie Hall, Hannah és nővérei), Leslie Nielsenre jellemző Csupasz pisztoly trilógia, Jim Carrey arcjátékára alapuló alkotások (Ace Ventura, Amaszk, Hanta boy), vagy a Dan Aykroyd- Steve Martin-John Candy-féle 80-as évekbeli alkotások, stb…
Az első említésre méltó francia komikust, színészt LOUISE DE FUNÉS emelném ki, aki a legnagyobb szerepeit, kasszasikereit 1960-70-es években érte el. Azt a fajta arcjátékot, mimikát csak Ő tudta úgy a filmvászonra varázsolni, ami már önmagában egy poén része volt. Jellemző volt rá, hogy oly módon varázsolta a filmet emlékezetessé, tette viccessé, hogy az egyszerű történetet szinte feledni tudtuk parádés alakításait látván.
A francia komédia új csillagának nevezték az első nagy filmje után: A Saint Tropez-i csendőr (1964) Lütyő (Ludovic) törzsőrmester új szemlélete, kellemes színt hozott az akkori vígjátékokban, érdekesen vicces, és pörgős stílusával rögtön belopta magát a nézők kedvencei közé. Ha a film tartalmát nézzük, akkor csendőrünk már az első napján beleveti magát nagy szigorral, és határozottsággal munkájába, hogy Saint Tropez-t kirángassa a bűn mocskából. Nudista strandolók, illetve drága festmények után nyomoz, a maga szórakoztató kifejezésmódján. Felettesével (Michael Galabru-val) ragyogó burleszk pillanatokat hoztak össze, amit a további csendőrfilmekben is láthatunk.
Jól érzett rá erre a karakterre, ami további szép eredményeket hozott karrierjében, hiszen a többi sikeres filmjeiben is folytatta ezt a fajta vígjátéki arculatot. Összesen 6 csendőr film készült, de természetesen nem csupán ezekben a filmekben alakított maradandót. Összesen 162! filmben játszott de a sikeresebb filmjei talán a következők: Egy kis kiruccanás (1966); Az ügyefogyott (1965);Jákob rabbi kalandjai (1973); A nagy vakáció (1967); A csendőr nősül (1968); Szárnyát vagy combját (1976)
A következő kiemelkedő francia komikus PIERRE RICHARD, aki a 70-es években, -pontosabban 1972-ben -robbant be a köztudatba: A Magas szőke férfi felemás cipőben (1972) c. filmmel, amivel egészen a 80-as évek végéig tudta tartani ezt a fajta színvonalat, érdeklődést.
A sikere talán abban nyilvánult meg, hogy az esetlenségét, szórakozottságát, de szeretetre méltó karakterét senki más nem tudta olyan viccesen előadni, mint Ő. Aki olyan szituációkba tud belekeveredni, ami a realitás határát erősen súrolja, és ez a fajta helyzetkomikum volt az Ő szerepeinek mozgatórugója. Ha szerelmes típust játszik, akkor persze félénk de hódítani akar, aki állandóan csetlik-botlik. Főszerepein sokszor elérzékenyülünk, miközben persze megszeretett minket játékával, és könnyesre tudjuk nevetni magunkat alakításain, melyekben sokszor határozatlan aki a fellegebe néz, közben pedig orra esik. Érdekes, hogy saját magát is így jellemezte. Neki nem felvett neve van a szakmában, hanem a művészneve a keresztneve.
A Magas szőke c. filmsikere után rögtön kapkodtak utána a jobbnál jobb, híres rendezők is (Francis Veber, Claude Zidi), akik még nagyobb sztárrá avanzsálták P. Richardot. Persze a folytatás sem maradhatott el a Magas szőke férfi visszatér (1974) cimmel, amely kissé mérsékeltebb sikert ért el mint az első rész. Francis Veber rendezőnek köszönheti azt a fajta összhangot, amit GERARD DEPARDIEU-vel valósítottak meg. Ők ketten pontosan úgy működtek együtt filmjeikben, mint a Bud Spencer-Terence Hill duó -féle felállás. Klasszikus, jó összhangban működő, igazán vicces pillanatokban bővelkedő filmeket kaptunk, amiben Pierre esetlen szánalmas játéka, és a problémamegoldó, erős, és határozott Gerard valósítottak meg. Összesen háromszor játszottak együtt, mindhárom alkotás a műfaj kiugró sikerfilmje lett. Balfácán (1981); Balekok (1983); Négybalkezes (1986). A 70-es évek végén a 4.rendezésével újabb sikert könyvelhetett el, hiszen a Félénk vagyok de hódítani akarok (1978) c. filmje bővelkedik az olyan jelenetekben amit sokan nem felejtenek el, számos imádni való, vicces pillanatot tartogat az alkotás.
Példaképe Chaplin, 2006-ban megkapta a francia Oscart, a Cézár-díjat, amit életművéért vehetett át. Nekünk oly kedves, nemrég elhunyt , kiváló művészünk Tahi-Tóth László szinkronhangjával remekül át tudta adni Pierre Richard bohókás, és kedves személyiségét, jellemét. Ez által vált teljessé az Ő karaktere számunkra. További emlékezetes alkotásai, amiről érdemes megemlékezni: A játékszer (1976); Magas szőke+kétszőke(1994) valamint Az első igazi drámája, A szögevő (1988); A 80-as évek igazi filmcsemegével indul a vígjátékok közt, mert a mozikba került az: Éretlenek (1980), egy olyan film, ami ötvözi miért szerettünk, és miért utáltunk suliba járni. Összefoglaló tananyagot kapunk a puskázási technikákról, a különböző tanulókat alapból gyűlölő tanárokról, és a különböző stiklikről, amikre csak a diákok képesek oly módon bemutatni, hogy a mai napig egy kellemes színfoltja a francia filmvígjátékok területén.
A különböző egyéniségek sora jelenik meg a filmben: a gazdag gyerek aki autóval jár, a lehúzó, a kismotorral átejtő osztálytárs, a pöfékelők a wc-ben, a kissé túlkoros öregdiák, az erkölcsrendész igazgatónő, és még sorolhatnám… Ebben a filmben figyeltek fel egy tehetséges ifjúra a szakmabeliek, aki DANIEL AUTEUIL néven volt olvasható a stáblistán. Akkor még csak parányi szerep jutott neki, de az elkövetkező évtizedekben mind drámai, akció, és vígjáték szerepekben is kipróbálta magát, sikeresen. Sok pénznél jobb a több (1982); Paradicsom (1986)-Bafta díj; Dermedt szív (1993); Lány a hídon (1997) Cézár díj; Addig jár a korsó a kútra (2001); Rejtély (2005) Elképesztő az a sokoldalúság, amivel képes a szerepeit előadni, megvalósítani. Mára az egyik legismertebb francia színészek között szerepel a neve, megérdemelten.
Összeállította: Kovács Ferenc # dájhárd
A Pókember filmek női sztárja nagyon rossz bőrben van a drogok miatt
Article Tags: A Saint Tropez-i csendőr · Daniel Auteuil · Éretlenek · featured · francia vígjátékok · Gérard Depardieu · Louis de Funés · Magas szőke férfi felemás cipőben · Pierre Richard