Filmek, melyek méltánytalan sorsra jutottak, avagy 20 igazságtalanul alulértékelt alkotás – II. rész.

Filmek, melyek méltánytalan sorsra jutottak, avagy 20 igazságtalanul alulértékelt alkotás – II. rész.

936

20 igazságtalanul alulértékelt alkotás – II. rész.

Az idő mindent megszépít… tartja a mondás. Folytatva az első összeállításomat, újabb gyöngyszemek kerültek elő a fiók mélyéről, és ha lehet ilyet mondani, ezen kincsek talán helytállóbbak ebben a témában, mint az előző rész felsoroltjai. Az itteni alkotások is nagyobb pofonban részesültek, mint amekkora megillette volna őket, és így csúnyán elhasaltak a kasszáknál. A filmek mellett megtalálható az imdb.com-os átlaga, mely a felhasználók értékelése alapján született. Átfutva listám szereplőit, elsőre bennünk nem épp a legpozitívabb kép bújik elő, azonban biztos, hogy jogosan élnek bennünk ezen negatívumok? Az alábbi listám szubjektív, azonban olyan alkotások válogatása, mellyel a közvélemény csúnyán elbánt, és a mostani időszakban alulértékeltnek tituláljuk őket. Gondoljuk át újra, hogy valóban e szerepet szánjuk-e “nekik”?

11. NINCS VISSZAÚT – (Locke, 2013) Imdb.com: 7,1/10

Költségvetés : 2 millió $, világviszonylatban 5 millió $ termelt.

Locke - Nincs visszaút (Locke, 2013) - Tom Hardy

Kis költségvetés, nagy név, apró helyszín (autó), ragyogó és csattanós vég jellemzi a Locke-t. Nagy szerepe volt Hardynak a Locke-ben, hisz az egész történet alatt az Ő arcát látjuk, érezzük szinte a gondolatait, teljesen átlényegül szerepével, tehát csak vele kerülünk interakcióba. Kimért és átgondolt viselkedéskúltura jellemzi meggyőző játékát, szívét-lelkét adja hozzá a történethez. Amikor ennyire a színészre és a rendezőre vagyunk utalva, könnyen elkaphat minket az unalom, vagy az ismétlődések monoton képsorai, azonban most ezt oly ragyogó játékkal oldja meg Hardy, kinek nem szükséges oly mimikával próbálkozni, ami a hátán vinné el a produkciót. A keserű, de egyben édesen visszaköszönő befejezés pedig egy olyan tökéletes véget produkál, amiután csak bambulunk magunk elé. A jól megírt forgatókönyv fontosságának példázata tehát a Locke.

12. FERTŐZÉS (Contagion, 2011) Imdb.com: 6,7/10

Költségvetés: 60 millió $ – Világviszonylatban 136 millió $ termelt.

Fertőzés (Contagion – Steven Soderbergh; 2011) - Kritika

A koronavírus előtti időkben nem kapott nagy figyelmet a zseni Soderbergh Fertőzés c. filmje, egy volt a többi közt. Mostanában jövünk rá, mennyire előrelátóan, és masszívan őszintén állt a járvány bemutatásához Soderbergh, a valódi járvány és a filmben bemutatott terjedési és pusztítási időszak nagyon reális kifutást ölel át. Soderberghről nem ez az alkotás ugrik be elsőként, hisz az Oceans filmek direktora sokkal nagyobb durranásokkal hívta fel magára a figyelmet, a koronavírus miatti világjárvány végett került előtérbe eme alkotása. Akkor még azt hittük, nagyon elrugaszkodóan forgatta le filmjét, ma már tudjuk…inkább realistán fogott hozzá a nem könnyen emészthető cselekményhez. Most nem tudunk kiért izgulni, a sok színész teszi a dolgát több-kevesebb sikerrel a maga rövid játékideje alatt, inkább a meghökkentő vírustejedés, és amit okoz, azok miatt erős és emlékezetes a Fertőzés.

13. SZERELEM A VÉGZETEN – (Serendipity, 2001) Imdb.com: 6,9/10

Költségvetés: 28 millió $ – Világviszonylatban 77 millió $ termelt.

Filmek, melyek méltánytalan sorsra jutottak, avagy 20 igazságtalanul alulértékelt alkotás – II. rész.

A titkos favoritom. Ha romantikus filmekről beszélünk, senkinek eszébe sem jutna a Serendipity-t felhozni példának, és bíz rosszul teszik, hisz Peter Chelsom műve oly bájos és szinte hihetetlen sorsokat vázol fel a szerelem csodálatos köntösébe bújtatva, mely méltatlanul szenved a romantikus filmes felsorolások végén. Kate Backinsale édes és gyönyörű, mint a legtöbb filmjében, szeretnivaló játékkal dobta fel a történetet, John Cusack az átlagos, esendő és egyszerű fickót képviseli, kinek hatalmas szerencse, hogy egy ilyen tüneménybe botlott. Egy könyv, egy név, egy ötdolláros bankjegy azt bizonyítja, hogy a sors, ha valakit nekünk rendelt, előbb-utóbb ki kell, hogy kössünk mellette. Egy olyan érdekes és szórakoztató szerelmi hullámvasút-utazásra ülünk be, melyben a bennünk rejlő romantikát a maga természetességével, és mindenféle mesterkéltség nélküliségével hozza felszínre. Örülök, hogy mással is megoszthattam ezen gondolataimat, és hasonló élményben részesült.:) Számomra a Szerelem a Végzeten a maga zsánerén belül olyan meglepően üde és kellemesen friss volt, mintha a hűs tenger finom habjai közt lépkednénk a naplemente után. Cupido, a kis kölyök ezt a brilliánsnak tűnő kapcsolatot az elején elég rendesen elbénázta, aztán a végére szerencsére észbe kapott és rájött, hogy Jonathan Tragert és Sara Thomast az ég is egymásnak rendelte!

14. MEGTORLÁS (Brimstone, 2016) Imdb.com: 7,1/10

Költségvetés: 15 millió $

Megtorlás (Brimstone, 2017) - Előzetes

Olyan érzelmeket hoz ki belőlünk a Brimstone, melyre kevés film képes. A kor hangulata durva és furcsa képekben jelenik meg, mely érdekes műfaji változatosságot eredményezett. A western időszakban játszódó, horror elemekkel színezett pszichológia-thriller már önmagában is ütős, ráadásul a kivitelezés a holland származású Martin Koolhoven elképzelései (író-rendezője is a filmnek) alapján igazán elsőrangú lett. Nem értem, hogy sikkadhat el a figyelem és az érdeklődés e nagyszerű film mellett. Igaz, helyenként megdöbbentő képsorokkal találkozunk, de a Guy Pierce és Dakota Fanning főszereplésével készült Megtorlás tipikusan alulértékelt film lett. Teljesen letaglóz, felkavarja a benned lévő állóvizet, helyenként úgy megbotránkoztat, ahogy egy hollywoodi film ritkán képes . A kor, melyben játszódik elég “érdekesen” mutatja be a vallást és azt, hogy mikre képesek a “tiszteletes” urak. Nehéz megemészteni a sötét és lehangoló részeket, erős szív szükséges a befogadásához, ez kétségtelen.

15. A PÁRBAJ – (Duel, 1971) Imdb.com: 6,7/10

Költségvetés: 450.000 $

Párbaj (Duel, 1971) - Dennis Weaver

Elvárások nélkül készítette el ezt a ragyogó filmet Steven Spielberg, hisz az akkori, 1971-es “noname” direktorként fogott hozzá a Párbajhoz, az időtlen klasszikusához . Nem kapott, vagy követeltek tőle semmit sem, saját elgondolásából oldotta meg a maga minimalista, olcsó, de roppant hatásos művét. Pontosan ezért tartom nagy műnek a Párbajt. Manapság ennyire minimálmozit szinte lehetetlen úgy elkészíteni, hogy letaglózza a nézőt. Sokunk a Cápát tartja a legjobb rendezésének, nálam e kicsiny, de annál hatásosabb Párbaj vetekszik a mester blockbusterével, amit négy évvel később, mindössze 29 évesen készített el 1975-ben és eresztett a világra! Gondoljunk csak bele, mennyire kevés eszköz állt rendelkezésére, mellyel a feszültséget gerjesztette és szinten tartotta . A zene témájával is segítette a hatást fokozni, a belső kamerás felvételek, a vágások gyakorisága is jól tükrözi a pattanásig feszült élethelyzetet, tipikus vizsgafilm, persze a lehető legprofibb módon megcsinálva. Okos megoldást választott a kamionsofőr kilétére, melyről a mai napig mindenkiben más-más kép és indíték jelenik meg. A fiatal Spielberg első nagyjátékfilmje tanítani valóan láttatja az emberekben szunnyadó gonosz kezelését, és annak kitörését.

16. VÉGSŐ MEGOLDÁS A HALÁL – (Alien 3, 1992) Imdb.com: 6,5/10

Költségvetés: 50 millió $ – Világviszonylatban 159 millió $ termelt.

Filmek, melyek méltánytalan sorsra jutottak, avagy 20 igazságtalanul alulértékelt alkotás – II. rész.

Fincher rendezői debütálása nálam már akkor komoly elismerésben részesült amikor anno bárki véleményét meghallottam a műről, mindenki a Cameron-féle Bolygó nevéhez hasonlítgatva húzta le a filmet, szerintem nagy hibával. Fincher igenis egyedivé tette a franchaise-t azzal, hogy a bezártságérzetet hozta el nekünk, újra egyetlen idegennel néztünk farkasszemet, ráadásul úgy, hogy a fegyverzettel korlátozottan rendelkező érdekes és klausztrofób börtönbe helyezte a cselekményt. A lény üldözése a sötét folyosókon és Ripley megdöbbentő halála vetekszik az első részben megalapozott hangulattal, de mégis újat mutatott. A sorozat zuhanása nem itt, hanem az ezutáni, “Jean-Pierre Junet-féle feltámadásban“  volt tetten érhető, ahol a francia rendező a feszültséget kevésbé tudta már megjeleníteni, és a horror elemekkel igyekezett a színvonalat tartani.

A Végső megoldás: A Halál erőssége, hogy képes újat mutatni úgy, hogy mégis egyesíti az előző két részt a maga másfajta és egyedi látásmódú hangulátával. Egyszerre elválik és összeköti a részeket. Fincher ebben volt nagyszerű, hogy a műfajteremtő Ridley Scott-tól, és az akcióval túlfűtött James Camerontól úgy tudott ellépni, hogy az Alien 3 után mindenki felfigyelt az ifjú rendezőre 1992-ben!

17. ÉJFÉL A ROSSZ ÉS A JÓ KERTJÉBEN – (Midnight in the Garden of Good and Evi0l, 1997) Imdb.com:6,6/10

Költségvetés: 35 millió $ – Világviszonylatban 25 millió $ termelt.

Filmek, melyek méltánytalan sorsra jutottak, avagy 20 igazságtalanul alulértékelt alkotás – II. rész.

Számomra Eastwood rendezőként az elmúlt három évtizedben ritkán lőtt mellé, sokszor a tökéletességhez közeli munkákat hozott össze, és a rétegfilmek tipikus példázata mostani munkája. A minőséget képviseli, mely a sztárokat felvonultató John Berendt-regény adaptációjában is megfigyelhető, bár elismerem, idő és nagyfokú figyelem szükséges a film befogadásához. A hangulata az, mely annyira egyedivé és különlegessé teszi a furcsa karakterekkel megáldott mozit. Tudom, nem igazán a gyilkossággal üti el az időt Eastwood, hanem a környezettel, ahol elkövették a bűnt, de azt mondom… sok rendező csak szeretne egy ilyen “gyenge” alkotást kiadni a kezéből, már a seggét verné örömében a földhöz, ha ilyet képes lenne tető alá hozni! A természetfölöttire kifutó lezárásra addig és azóta sem volt példa Clint Eastwoodtól, lehet ezért sem volt annyira befogadó a tág közönség, csupán annak egy szekciója. Mindenestre Én beletartozom… És Önök?:)

18. JELEK – (Signs, 2002) Imdb.com: 6,7/10

Költségvetés: 72 millió $ – Világviszonylatban 408 millió $ termelt.

Jelek (2002)

Közel húsz éve a kritikákban sok helyen olvasható volt, hogy az két első Shyamalan film után (Hatodik érzék, Sebezhetetlen) a mester már nem volt képes megugrani a tőle elvárt szintet, és elkezdték ekézni a rendezőt a Jelekkel. Ha a szimpla adatokat nézzük, azért több mint négyszáz millcsit összehozni világszinten nem oly gyenge… asszem. De ezek csupán számok, hisz attól még lehet egy film “filmipari hulladék”, mert egy halom zsozsót hoz. Szerintem bőven élvezhető volt a harmadik műve is. Ha nem is tökéletes a Jelek, de a parádés atmoszférával, erős képvilágú, és sejtelmes zenei aláfestéssel telített ufós film érdekesen nem a földönkívüliekkel foglalkozik elsősorban, hanem a földre érkező idegenek emberekre ható érzéseivel. A bennünk létező kegyetlen feszültséget mutatja be okosan a film, döntő részében ezen atmoszféra miatt válik erőssé a mű. A végén az ufós találkozás pedig elsőrangú és igazán “ütős” lett a szó legszorosabb értelmében! Az átlag misztikus filmek fölé helyezem a Jeleket, a házon belüli szűk térben játszódó pszichológiai feszültségkeltés miatt emlékezetes számomra a 2002-es Shyamalan film.

19. AZ UTCA KIRÁLYAI – (Street Kings, 2008) Imdb.com: 6,8/10

Költségvetés: 11 millió $ – Világviszonylatban 4.6 millió $ termelt.

Az utca királyai (2008)

David Ayer nagyon érzi az akció-dráma-krimi-thriller vonalat, és való igaz, hogy a Nehéz idők – Az utolsó műszak – Az utca királyai trióból az utóbbi kerül legalulra, de még ez sem indokolja eltűnését a gödörben, hisz Ayernek nagyon érzi a los-angelesi rendőr-alvilág kapocs ábrázolását, működését. A mocskos város jellemzése az ő igaz terepe, kemény, durva, és elég valósághű atmoszférát teremtett jó meglátásokkal, és mindenek előtt a hiteles Keanu Reeves-el. Az akcióiban sem a meghökkentés, inkább a realisztikusság kerül a vászonra, ami nálam külön dicséretes. Tipikus Reeves film, mintha rászabták volna ezt a gúnyát, amit hat évvel később már az ismert bérgyilkos szerepben brillírozva, a maga eleganciáját adta a John Wickkel. Innen végképp ez tölti ki legismertebb karakterét, és le sem akarja vetni azóta magáról.

20. A SZOMSZÉD – (Arlington Road, 1999) Imdb.com: 7,2/10

Költségvetés: 31 millió $ – Viágviszonylatban 41 millió $ termelt.

 

Jól megkomponált, feszült thriller a Szomszéd. Jeff Bridges és Tim Robbins addig jó párszor bizonyították rátermettségüket a komoly mondanivalójú filmekben (Jákob lajtorjája, Remény Rabjai, A nagy Lebowski, Nyom nélkül), itt sem vallanak szégyent, jól megvilágítják mindkét oldal képviseletét. A realitás erős kiütközése miatt is ajánlom a filmet, mely komolyan gyomorszájon találja a nézőt, hisz teljesen sallangmentesen vetíti elénk a terror közelgő fenyegetettségét. A karakterek építkezésével bánik a legjobban a rendező, olyan, mintha egy lépcsőn bandukolnánk fel lassan, hisz messze vagyunk a végcéltól, aztán ahogy haladunk feljebb és feljebb, a tempónkat is növeljük, a végére pedig kicsúcsosodik. A happy end elmaradása még nagyszerűbbé is teszi a filmet, hisz az emlékezetünkben mélyebb nyomot képes így hagyni. Ma már kétségeim lennének, hogy ezt így, ilyen formába és ilyen bátran le lehetne-e forgatni, mint ahogy több, mint húsz éve tette Mark Pellington, kinek sajnos ez volt az utolsó emlékezetes munkája.

…ha tetszett az összeállításom, akkor találkozzunk legközelebb a legismertebb autók a filmtörténetben, illetve a legjobb űrben játszódó mozik írásnál! 😊

Írta: Kovács Ferenc # Bruce

Filmek, melyek méltánytalan sorsra jutottak, avagy 20 igazságtalanul alulértékelt alkotás – I. rész.


Article Tags: · · · · · · · · ·

Comments are closed.

Filmezzünk!

Filmezzünk!

Nox App Player Download